ב"ה
פרק ג' ביאור חלקי הזהירות
פתיחה
אחרי שהסברנו
- מידת הזהירות היא ההתבוננות והתשומת לב לכל מעשינו – לעצור את שטף החיים ולהתבונן
- למדנו כמה המידה הזאת חשובה לכל אדם שיש לו דעת ושכל לשאול את עצמו מה הוא עושה בעולם הזה.
חברותא א'
השלב הבא הוא לדעת ממה מורכבת מידת הזהירות? מה המעשה שיעשה "האדם הזהיר"? ומתי יעשה? וכמה פעמים?
רשמו את דעתכם בענין.
כינוס במליאה
הרמח"ל מסביר את חלקי הזהירות
להתבונן באופן קבוע על שני דברים:
- להתבונן מהו הטוב שיבחר בו (מעשים טובים), ומהו הרע שינוח ממנו על ידי לימוד התורה – "תורה מביאה לידי זהירות"
- להתבונן על עצמו ועל המעשים שעושה אם טובים או לא.
ההתבוננות מתחלקת לשניים: בשעת מעשה ושלא בשעת מעשה.
חברותא ב'
כיתבו על איזה על איזה דברים במשך היום עלינו להתבונן? מעשים או מידות? טובים או רעים? התנהגות פתאומית או התנהגות שנבעה מתוך מחשבה?
כינוס במליאה
הרמח"ל כותב: יש פישפוש ויש מישמוש.
פישפוש בדיקת כלל המעשים של האדם אם הם טובים או לא
מישמוש בדיקת המעשים הטובים, עד כמה הם טובים.
לא להניח הרגל או מידה רע וכל שכן מעשה רע
העמקה: יש מידות שהן קרובות "שכנות" כמו ענוה ועצבות, יראת שמים ופנים קשות, שמחה והוללות. רק אם אדם ילמד הוא יוכל לדעת את הגבולות של המידות והמעשים
וזה צורך גדול שיהיה אדם מדקדק ושוקל מעשיו כדרך הסוחרים הגדולים ויקבע עיתים ושעות לזה כי יוצא מזה הרבה דברים לחיין של האדם.
חברותא ג'
סיכום : יסוד הכל הוא ההתבוננות של האדם על מעשיו ודרכיו בין לדברים טובים או רעים. הידיעה והמודעות מובילות את האדם למעשה – ככל שאדם יהיה מודע למה המעשה הטוב ומה המעשה הרע כך הוא ימנע מהמעשה הרע וידבק בנעשה הטוב.
להתחיל בשיעור ולהמשיך בבית ולבחור את החברותות שמצליחות.
המשימה: האם הסבר לאדם על מעשה טוב או מעשה רע ישפיע על האדם לעשות או לא לעשות את המעשה הזה?
כל אחד מחברותא תבחר מעשה טוב אחד ותסביר אותו לחברותא השניה, ואחר כך נשאל האם הדיבור הזה השפיע עליו ונתן לו מוטיבציה לעשות את המעשה הזה, ולמה?
כל אחד מחברותא תבחר מעשה רע אחד ותסביר אותו לחברותא השניה, ואחר כך נשאל האם הדיבור הזה השפיע עליו ונתן לו מוטיבציה לא לעשות את המעשה הזה, ולמה?
לדוגמא:
מעשה טוב: עשיית צדק, עשית חסד, דבקות בקב"ה, כיבוד הורים עזרה לחלש ועוד
מעשה רע: אלימות מילולית ופיזית, חוצפה, עישון, שקר, אי עשיית צדק ועוד