מסילת ישרים

פרק א' -חובת האדם בעולמו

חובת האדם בעולמו

ב"ה

פרק א' – ביאור חובת האדם בעולם

"יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל כל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צרי שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו"

לשאול שאלה בפורום כיתתי ולתת לחברותות לכתוב תשובות במחברת:

  1. למה האדם נברא בכלל? מהי המטרה שלו בעולם?
  2. כמובן שצריך להבין שהאדם הוא עיקר הבריאה ולא טפל לבריאה

לתת לחברותות לענות במליאה 

שאלה נוספת: על גבי השאלה הבאה

2. מה אדם חייב לעשות בעולם הזה?

 

תשובה:

  1. האדם נברא בשביל להתענג על ה' ולהדבק בהקב"ה.                                                                              אבל המקום התענוג האמיתי הוא בעולם הבא והעולם הזה הוא ההכנה לעולם הבא. כמו אמרו חז"ל שהעולם הזה נקרא פרוזדור בפני העולם הבא (אבות ד,טז) – סיפור על העשיר שהגיע מאמריקה במיוחד לפגוש את החפץ חיים וראה שהבית שלו מוזנח והתפלא מאוד. ענה לו החפץ חיים בשאלה: איך נראה החדר שלך  באכסניה האם הוא מפואר מספיק? ענה לו העשיר לא כי זה רק זמני ואני כאן בביקור קצר וחוזר לארמון שלו באמריקה. אז ענה לו החפץ חיים שגם אני כאן רק בביקור קצר ואני חוזר לבית שלי בעולם הבא לכן הבית שלי לא חשוב לי כל כך.                                                                                                                          העולם הזה לא מתאים לאושר ותענוג מושלם כי יש בו הרבה קשיים אפילו בזמן ההנאה של האדם הוא סובל ולזו ההוכחה שהתענוג האמיתי הוא רק בעולם הבא.                                                                            ולכן המטרה של האדם בעולם הזה היא להתכונן ולהכין את עצמו לתענוג הגדול של העולם הבא

לשאול שאלה פנימית אחרי הבירור הראשוני: למה הקב"ה לא נותן לאדם מיד את התענוג העצום של עולם הבא בלי שיהיה בעולם הזה בכלל ולא יעשה מצוות?

תשובה פנימית: בחשבון של נצח נצחים חשוב מאוד שהאדם יעבוד בעצמו על מה שנותנים לו כדי שלא התבייש לקבל את האושר המיוחד של העולם הבא. אם אדם יקבל בחינם את האושר הזה, הוא התבייש ולא יהנה באמת כי הוא לא עבד על עליו ולכן חשוב שהאדם יעבוד בעולם הזה על השכר שלו בעולם הבא.                                                  להסביר את המושג "נהמא דכיסופא" – לחם בושה                                                                                     סיפור על האבא שביקש מהבן שלו חמישה ש"ח. הבן הלך וביקש מהאמא ונתן לאבא. האבא שרק את הכסף מהחלון. וביקש עוד חמישה ש"ח… הבן שוב ביקש מהאמא… האבא שוב זרק וביקש… הבן ביקש מהדוד שלו…האבא זרק… הבן ביקש…. האבא זרק…. עד שהבן הלך ועבד על החמישה שח ונתן לאבא… וכשהאבא רצה לזרוק הבן ביקש שלא כי הוא עבד עליהם. רק ככה הוא מעריך!

 

2. לכן חובת האדם בעולם היא רק לקיים מצוות ולעמוד בניסיונות וכל העולם הזה הוא רק אמצעי לעזר וסיוע לזה. ולכן כל מה שיקרב אותו לקב"ה ידבק בזה וכל מה שירחיק ממנו את מהקב"ה יברח מזה.

שאלה פנימית: מה נקרא נסיונות ? ולמה צריך ניסיונות כדי להתקדם? 

בקיצור: העולם הזה נברא בדיוק כדי ליצור ניסיונות לאדם כדי שיתאמץ וישיג שכר לעולם הבא.  כמו מתקן  אימונים לסיירת שמוציא חיילים מאומנים לפי קושי המתקן כך היכולת והמקצוענים של החיילים.