מסילת ישרים

בדרך קניית הזהירות

ב"ה

פרק ד' – בדרך קניית הזהירות

פתיחה

אחרי שלמדנו:

  • מידת הזהירות היא לעצור את שטף החיים ולשים לב על מעשיו הרגליו ומידותיו
  • שתי בדיקות: לפני מעשה ואחרי המעשה.
  • אחרי מעשה יש בדיקה של מעשה הרע (למשש את מעשיו) ומעשה הטוב (לפשפש במעשיו)

ראשית, קניית מידת הזהירות הוא על ידי ידיעה – מודעות עד כמה זה חשוב לעצור מידי פעם ולחשוב על החיים שלי ואז האדם יעצור מידי פעם ויעשה חשבון על מעשיו. החלק הראשון של קניית מידת הזהירות הוא לדעת מה טוב ומה רע.

 

חברותא א'

משימה איך אדם ידע מה נחשב מעשה טוב ומה נחשב נעשה רע? לא צריך רק תשובות אלא צריך לדעת מהיכן תמצא את התשובות

לדוגמא :

א. מתי דיבור לשון הרע – להלשין על החבר זה דבר אסור ומתי דבר מותר?

ב.  בית של משגרי רקטות לכיוון ישראל שיש בו תינוקות. האם להפציץ את הבית הזה?

ג. נתנו לחייל פקודה לעשות מעשה שהוא נגד התורה, האם לעשות או לא?

ד. האם לתת לחבר להעתיק במבחן? ומה אם החבר למד ורק שכח?  

 

כינוס במליאה

בברייתא של רבי פנחס בן יאיר כתוב "תורה מביאה לידי זהירות". זאת אומרת שעל ידי לימוד התורה אז אפשר לדעת מה טוב ומה רע ורק אחר כך אפשר לעבור לחלק השני והוא לבדוק את המעשים.

הרמח"ל מספר לנו על "גן המבוכה" – גן עצים ושיחים גבוהים שלא רואים את הדרך להגיע למרפסת (אכסדרה) הגבוהה. רק מי שיקשיב למי שעומד במרפסת ידע לאן ללכת אבל מי שיכל בלי להקשיב יסתבך ויבזבז זמנו לריק ואפילו לא יגיע . ומה העצה שאומרים לנו החכמים שהגיעו מהאכסדרה – שצריך לעשות חשבון המעשים כדי להתקדם במבוך של החיים.

הנמשל של "גן מבוכה" הוא שהמסורת מהדורות הקודמים היא הכרחית. והם אומרים לנו שהעצה להצליח בעולם הוא לעשות חשבון המעשים ורק כך להתקדם. וזה דבר חשוב מאוד שבעצם אומרים לנו שסומכים על כל אדם שיכול להתקדם בכוחות עצמו אלא רק צריך שיעשה חשבון המעשים.

 

חברותא ב'

איך משכנעים אדם לעצור ולבדוק את מעשיו כדי לזכות לעולם הבא?

האם השכנוע שווה בכל אדם או שיש סיבות שכנוע שונות אצל כל אדם?

 

כינוס במליאה

הרמח"ל כותב שיש לכל אדם את הסיבה לפי רמתו

לאנשים גדולים (שלמי הדעת): לומר להם שכדי להגיע לשלימות המעשים והמידות הטובות עליהם לרכוש את מידת הזהירות כדי להתקדם בעולם הרוחני. וכדי שיגיע למדרגות רוחניות גבוהות.

לפחותים מהם: לומר לו שכדי להשיג כבוד וגדולה יותר מחבירו בעולם הבא הוא חייב לעצור ולבדוק את מעשיו

להמון הכללי: לומר לו שהשכר והעונש בעולם הבא הוא מאוד מאוד מדוקדק ואם לא יהיה זהיר ויעשה חשבון הנעשים יקבל עונש גדול על כל פרט וכן שכר גדול על כל מעשה טוב. וכאן צריך לספר סיפור על עומק דקדוק הדין בשכר ועונש.

  1. סיפור על מיכל בת שאול שהעירה לדוד המלך על שרקד לפני ארון הברית ולכן הייתה עקרה עד יום מותה
  2. סיפור על פנינה שציערה את חנה לשם שמים ובסוף מתו כל ילדיה
  3. על דבריו של יעקב אבינו "מי שגנב את התרפים ימות" ולא ידע שרחל גנבתם ובסוף היה נפטרה.
  4. על מעשה ראובן שלקח מיטת יעקב אביו לאוהל לאה אמו ובכך הפסיד את הבכורה והכהונה והמלכות.
  5. חזקיהו לא זכה להיות מלך המשיח בגלל שלא אמר שירה על הנס של הריגת צבא סנחריב

 

  1. עגלון מלך מואב עמד מיד כשאהוד בן גרא אמר לו "דבר אלוקים לי אליך אדוני המלך" ובשכר זה זכה שיצא ממנו רות המואביה שהולידה את דוד המלך
  2. נבוכדנאצר מלך בבל שלח מכתב למלך ישראל וכתב "לכבוד מלך ישראל והאלוקים שלו" וכשיצא השליח התחרט וביקש מהשליח לחזור כדי לשנות ולכתוב "לכבוד אלוקי ישראל ומלך ישראל" בשכר של הצעדים שהלך לכבוד אלוקי ישראל זכה לאמפריה ענקית.
  3. בשכר שיוסף ברח מאשת פוטיפר זכה למלכות 80 שנה וכן ים סוף נקרע בזכות יוסף שנאמר "הים ראה וינוס" מה ראה את ארון של יוסף (נס בזכות נס) וכל ישראל עברו את הים.